Podstawy elektroniki i arduino Kurs praktyczny #6

20 marca 2019
  • Projekt „pozytywka”
  • charakterystyka „buzzera”
  • buzzer bez generatora i z generatorem
  • funkcja tone

Zbudujmy teraz bardziej zaawansowany projekt, który będzie generował dźwięki muzyki. Musimy zaopatrzyć się tylko w dwa konieczne elementy, to jest w moduł arduino i „buzzer„. Kupisz je tutaj. Możesz użyć modułu arduino jaki akurat posiadasz, może to być UNO, MEGA, lub NANO i inne.

Schemat połączeń jest bardzo prosty:

1. Podłączenie głośniczka do modułu arduino UNO

Rozróżniamy dwa główne typy głośniczków piezoelektrycznych, z generatorem i bez generatora. Oba typy fizycznie niczym się nie różnią. Gdy jednak podłączymy buzzer z generatorem do zasilania, zaczyna wydawać on ciągły pisk, a to dlatego że zawiera generator który tworzy dźwięk.  W buzzerze bez generatora sami musimy  wytworzyć impulsy elektryczne będące źródłem muzyki.

Kod pozytywki:


int speakerPin = 9;
 
int length = 15; // ilość nut do zagrania
char notes[] = „ccggaagffeeddc „; // znak a oznacza przerwe
int beats[] = { 1, 1, 1, 1, 1, 1, 2, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 2, 4 };
int tempo = 300;
 
void playTone(int tone, int duration) {
  for (long i = 0; i < duration * 1000L; i += tone * 2) {
    digitalWrite(speakerPin, HIGH);
    delayMicroseconds(tone);
    digitalWrite(speakerPin, LOW);
    delayMicroseconds(tone);
  }
}
 
void playNote(char note, int duration) {
  // tablica wysokości dźwięków
  char names[] = { ‚c’, ‚d’, ‚e’, ‚f’, ‚g’, ‚a’, ‚b’, ‚C’ };
  int tones[] = { 1915, 1700, 1519, 1432, 1275, 1136, 1014, 956 };
 
  // zagraj dźwięk odpowiedni do danej nuty
  for (int i = 0; i < 8; i++) {
    if (names[i] == note) {
      playTone(tones[i], duration);
    }
  }
}
 
void setup() {
  pinMode(speakerPin, OUTPUT);
}
 
void loop() {
  for (int i = 0; i < length; i++) {
    if (notes[i] == ‚ ‚) {
      delay(beats[i] * tempo); // pauza
    } else {
      playNote(notes[i], beats[i] * tempo);
    }
 
    // pauza pomiędzy dźwiękami
    delay(tempo / 2);
  }
}
 

Użyteczną funkcją z biblioteki arduino do tworzenia dźwięków jest funkcja tone

funkcja tone(), przyjmuje 3 argumenty:

  1. pin, na którym ma być wygenerowany sygnał,
  2. częstotliwość tego sygnału,
  3. czas trwania – parametr ten nie jest obowiązkowy.

W praktyce wykorzystanie tej funkcji wygląda następująco:

tone(A5, 1000, 2000); //Wygeneruj sygnał o częstotliwości 1000 Hz na pinie A5, który trwa 2000 ms

A oto efekt naszej pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *